Cases

YAOHIKO HONTEN CORPORATE BRANDING

  • BUILDING BRANDS
  • CONNECTING EXPERIENCES
  • CREATING VISIONS
  • GOING DIGITAL

Client

株式会社八百彦本店

Story

八百彦本店は、約300年の歴史を持つ名古屋の老舗仕出し料理店。時代とともに顧客の価値観やニーズが変わる中でも、伝統を守りながら変化に対応することで、中高年を中心に高い支持を獲得し続けています。ただ、昨今の急速なデジタル化への対応や新規顧客層との関係づくりを踏まえると、今後の成長にはこれまでとは違う新しいアプローチが必要でした。そこで当社では、「DX」と「ブランディング」を連動して行うことを提案。生産性向上と売上向上の両面から事業成長を支援し、経営にもインパクトを与える成果を残しています。

Yaohiko Honten is one of Nagoya’s oldest catering businesses, with a history of around 300 years. Even as customers’ values and needs have changed with the times, it has responded to those changes while preserving its traditions, and it has maintained strong support from its patrons, particularly those in middle-aged and older age groups. However, given the state of its response to the rapid digitalization trend of recent years and its forging of relationships with new clientele, achieving future growth required new and different approaches. This is where we came in with proposals for undertaking digital transformation (DX) and branding in interconnected ways. We assisted the client with business growth from the dual aspects of improving productivity and increasing net sales, delivering an outcome that also had an impact on management.

Creators

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Approach

DXでは、長く運用されてきた業務フローや労務管理方法に着目。iPadを使った拠点間発注システムによる生産量の最適化で廃棄率を大幅に削減し、労務管理においても、人の手を介さない出退勤管理を実現しました。ブランディングでは、「100年先も伝えたい名古屋の味」をビジョンコピーとして開発。またあわせて、魚拓ならぬ「弁拓」をモチーフにキービジュアルからデザインまでを展開し、新しいブランドイメージをつくり上げました。

For DX, we focused on the operational flows and labor management methods that the client had been using for many years. Optimization of production volumes with the use of an iPad-based inter-location ordering system resulted in a major reduction in waste rates. In the area of labor management, we achieved attendance management that did not require human handling. In the branding area, we developed a vision copy of “The taste of Nagoya we want to convey for another 100 years.” To coincide with this, we developed the design elements, including the key visuals, with a motif that featured “bentaku,” which are stylized impressions of bento that resemble the traditional gyotaku ink impressions of fish, thus creating a new brand image for the business.

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